Järkevää järjestöviestintää: neuvoja ulkoiseen viestintään

Lisännyt huhti 18, 2016 Sosped säätiö
Järkevää järjestöviestintää: neuvoja ulkoiseen viestintään

Onnistunut viestintä tarkoittaa usein onnistunutta liiketoimintaa.

Sähköisen viestinnän kolme tärkeintä elementtiä ovat nettisivut, sosiaalinen media ja tiedotteet.

Tässä kirjoituksessa käydään läpi tiedottamisen perusteet, mutta vaikka olisit jo timanttisen kova viestinnän ammattilainen, voi postauksesta löytyä jotakin uutta.

1.Nettisivut

Nettisivut ovat järjestösi käyntikortti. Sivujen tulee olla niin selkeät, että niin isoäidit kuin esikoululaiset löytävät sivuilta tarvitsemansa tiedon hetkessä. Helppokäyttöisyydellä pääsee pitkälle, mutta ässät hihaan saa käärittyä viihtyisyydellä. Visuaalisuutta lisätäkseen voi pelata eri kuvilla, värimaailmoilla ja esimerkiksi fonttiko’oilla. Esimerkiksi SiteBuilderReport on listannut suuren määrän hyviä ilmaisia kuvapankkeja.

Jotta järjestösi kohderyhmä löytää sivut, on hakukoneoptimointi tarpeen. Onnistunutta hakukoneoptimointia varten on välttämätöntä seurata sivuille tulevaa liikennettä. Esimerkiksi Googlen Analytics-työkalulla voit helposti seurata esimerkiksi millä sivuilla käydään, kuinka nopeasti niistä poistutaan ja millä hakusanoilla sivuille löydetään. Seuraa suosittuja hakusanoja ja käytä niitä omilla sivuillasi.

2.Sosiaalinen media

Tiedätkö mitä sosiaalisen median kanavaa järjestösi kohderyhmä käyttää? Twitter ja Facebook ovat useimmiten hyvä alku, mutta muitakin mahdollisuuksia kannattaa miettiä. Instagram ja Pinterest toimivat paljon kuvia ottavalle. Entä LinkedIn? Snapchat? Jopa Tinderiä on käytetty markkinointiin onnistuneesti – vai mitä mieltä olet Irlannin maahanmuuttovirastosta, joka herätti tietoisuutta ihmiskaupasta Tinderin profiilikuvien avulla?

Älä pelkää kokeilemista. Jos homma ei toimi, voit poistaa tunnuksen. Älä myöskään jätä somen päivittämistä vain yhden henkilön harteille, sillä some vie paljon aikaa. Anna tunnukset rohkeasti kaikille kiinnostuneille. Tiesitkö, että Sospedin instagram-feed päivittyy melkein ainoastaan Nuorten Kulttuuripajojen vertaisohjaajien ottamista kuvista?

3.Tiedotteet

Tiedotteiden lähettäminen on edelleen todella tärkeää. Onhan sinulla kaikkien järjestöllesi olennaisten toimittajien yhteystiedot? Lähetä sähköpostia, soita perään, lähetä muistutusviesti – ja mahdollisesti, soita vielä uudestaan. Voittoa tavoittelemattomia järjestöjä autetaan usein mielellään, kunhan tiedotteet ovat kohdallaan. Ytimekkyys, helppolukuisuus ja kiinnostavuus ovat avainsanoja. Vetoa tunteisiin, väitä rohkeasti ja nosta esille tarinoita ja sitaatteja. Muistathan myös esilukea tiedotteen useaan kertaan! Kirjoitusvirheet ovat inhimillisiä mutta ikäviä, ja ne antavat väistämättä huolittelemattoman kuvan.

Tiesitkö, että voit myös seurata sähköpostejasi? Esimerkiksi MailTrack ilmoittaa sinulle, kun vastaanottaja on lukenut lähettämäsi sähköpostin – kätevä työkalu esimerkiksi sähköpostin aihekentän osuvuuden analysointiin!

Kaipaako sinun järjestösi apua viestinnässä? Kysy miten kokenut viestintätiimimme voisi auttaa. Ota yhteyttä viestintäpäällikkö Pirita Tiusaseen.

044 776 5411 | etunimi.sukunimi@sosped.fi


v2